Ana Sayfa Yardım Giriş Yap Kayıt
 
Hoşgeldiniz, Ziyaretçi.Lütfen giriş yapın veya kayıt olun.

Kullanıcı adınızı, parolanızı ve aktif kalma süresini giriniz
 
 
Sayfa: [1]   Aşağı git
  Yazdır  
Gönderen Konu: İLETİŞİM HATALARI  (Okunma Sayısı 8055 defa)
0 Üye ve 1 Ziyaretçi konuyu incelemekte.
*
Üye Grubu : Kardeş Üye
Yaş : 43

Mesaj Sayısı : 26
Konu Sayısı : 25
Dua Et : ALLAH Seni Affetsin 2

Çevrimdışı Çevrimdışı

« : 07 Kasım 2007, 19:05:42 »

Emretme: İnsanlara emretmek, onlarda keskinlik ve kızgınlık oluşturur.
Tehdit: "Eğer şöyle yapmazsan...." ya da "Şöyle yaparsan iyi edersin" gibi ifadeler.
Kabalık: Öğüt verirken kibarlığı bir kenara bırakıp "Yapman gereken..." gibi bir ifadeyle konuşmaya başlamak, "Ne yapacağımı ben bilirim" tepkisi doğurur.
Muğlaklık: "Daha iyi bir sistem oluşturmamız gerek" gibi ifadeler karışıklık doğurur.
Bilgi gizleme: "Bu konu yöneticileri ilgilendirir" ifadesi, "O söylemezse başkasından öğrenirim" tepkisini doğurur.
Suçlama: "Çok dikkatsiz ve tembelsin" gibi uyarılar, "Ne hakla beni yargılıyorsun? Sen benden betersin" tepkisine yol açar.
Tepeden bakma: "Projeyi nihayet bitirdiğine sevindim" ifadesi elemanlar tarafından yanlış anlaşılabilir.
Psikolog tavrı: "Senin sorunun..." diye başlayan bir cümle, "Sen niye önce kendi sorunlarınla ilgilenmiyorsun?" tepkisini doğurur.                                                             Bu tür yaklaşımlar;  *Konuşmayı ve paylaşmayı engeller. *Savunmaya geçirir. *Yetersizlik duygusu uyandırır. *Kızgınlık ve küskünlük doğurur. *Kin ve nefret duyguları uyandırır. *Anlaşılmamışlık duygusu verir. *Güvensizliği arttırır. *Sorgulanma hissi uyandırır. *Önemsenmemişlik duygusu uyandırır.

İletişim kavramının farklı alanlarda birbirinden farklı anlamlarda kullanılmasına ilişkin yapılan bir araştırmada, 15 ayrı anlamda kullanıldığı belirlenmekle birlikte iletişim sözünün konumuz bağlamında ilk çağrışımı, insanlar arasında duygu, düşünce ve bilgilerin her türlü yolla başkalarına bildirimi olmaktadır. Tüm yaşamı boyunca, psikolojik olarak insanın, varlığını bildirmek ve varlığının farkındalığının kendisine bildirilmesi ihtiyacı vardır.Bu ihtiyaç içindeki insan, sözlü veya sözsüz çeşitli iletişim yollarına kaçınılmaz olarak başvurur.                         Her türlü iletişim insanın psikolojik gereksinmelerinin sonucudur. Kendisini tanıması, tanıtması ve kendini değerlendirmesinde bu iletişim süreçleri önemli rol oynar. Kişiler arası iletişimle ilgili olarak yapılan tanımların buluştuğu nokta bu iletişimin psikolojik nitelikli bir bilgi alışverişi olduğu yolundadır.

YARARSIZ İLETİLER (İletişim Engelleri)

Bir öğrencinin ders esnasında cep telefonunu açık bırakarak mesaj sesinin duyulmasına izin verdiğini varsayalım. Öğrenci öğretmenin ve diğer öğrencilerin dikkatini dağıtmış, öğrenmene sorun yaratmıştır. Böyle bir durumda öğretmenin göndereceği yararsız iletiler şunlardır:
1-Çözüm İletileri
a)Emir vermek, yönlendirmek: “Telefonu derhal kapat ve çantana koy!”
b)Uyarmak, gözdağı vermek: “Telefonunu kapatmazsan elinden alırım.”
c)Ahlâk dersi vermek: “Bir üniversite öğrencisi derste ne yapılıp yapılmayacağını bilir.”
d)Öğretmek, mantık yürütmek: “Telefon dikkat dağıtmak için icad edilmedi.”
e)Öğüt vermek, çözüm getirmek: “Dersin düzenini bozmaya hakkın yok, yerinde olsam o telefonu kaldırırdım.”
Çözüm iletileri öğretmenin gereksinimlerini yansıtmadığı için öğrencide olumsuz etki bırakmaktan öte gidemez. “Sınıfta otorite benim, benim dediğim olur” iletisi içerir.
2-Bastırıcı İletileri
 a)Yargılamak, eleştirmek, suçlamak: “Her derste sorun yaratmasan olmaz sanki.”
b)Ad takmak, alay etmek: “Sınıfın şarlatanı olmak zorunda mısın?”
c)Yorumlamak, tanı koymak: “Dikkat çekmek için yapıyorsun.”
d)Övmek, olumlu değerlendirme yapmak: “Bu yaptığın senin gibi akıllı bir öğrenciyle bağdaşmıyor.”
e)Güven vermek, desteklemek, duygularını paylaşmak: “Anlıyorum alacağın mesaj şu an seni dersten daha çok ilgilendirdiğine göre önemli olmalı.”
f)Sınamak, sorguya çekmek: “İlgini bütünüyle derse vermedikçe dersi nasıl anlayacaksın?”
Bastırıcı iletiler de çözüm iletileri gibi sorun hakkında bilgi iletmediği ve öğrencide utanma ve yetersizlik duyguları yaratacağı için sorunu çözmeye katkıda bulunamaz. “Sorun öğretmenin kendisinde” iletisi içerir.
Dolaylı İletiler
Dolaylı iletiler alay etme, iğneleme ve utandırmayı amaçlar. Aynı örnek durumda: “Oyuncağınla evde oynarsın.”
Çözüm iletileri ve bastırıcı iletiler kadar doğrudan olmadığı için daha az incitici olduğu kanısıyla kullanılan bu iletiler.
İletişim; *Ne söyleyeceğimizi bilmek, Bunu ne zaman söylemenin daha uygun olacağına ve nerede söylemenin doğru olduğuna karar vermek, En iyi nasıl söyleneceğini düşünmek, Akıcı bir dille ve karşımızdaki kişiyle göz kontağı kurarak konuşabilmektir. KELİMELERİN GÜCÜNÜ ANLAMADAN İNSANLARIN GÜCÜNÜ ANLAYAMAZSINIZ
Kayıtlı
****
Üye Grubu : Gayretli Kardeş Üye
Mesaj Sayısı : 503
Konu Sayısı : 42
Dua Et : ALLAH Seni Affetsin 21

Kişisel Mesaj : "SANA MUHTAÇLIĞIM;EN BÜYÜK ZENGİNLİĞİMDİR,RABB'İM"
Çevrimdışı Çevrimdışı

« Yanıtla #1 : 17 Haziran 2009, 12:33:05 »


Verimli bir paylaşım.. ALLAH razı olsun!
Kayıtlı
Evvab'in İmzasi

Sayfa: [1]   Yukarı git
  Yazdır  
 
Gitmek istediğiniz yer: